Debat 2007: België Barst !

JONG-CD&V regionaal organiseerde op vrijdag 9 november 2007 in Tessenderlo  een debat over de splitsing van België. Actueler kon niet!   Ruim 75 belangstellenden volgden actief het debat.

De verschillende partijen waren aanwezig. De meesten hadden hun fans meegebracht om wat morele steun te krijgen.
Johan Danen van Groen pleitte vooral voor meer Europa en trachtte de onthouding bij de stemming van BHV te verantwoorden
Joris Vandenbroucke van sp.a-spirit vond dat we ons eindelijk eens de vraag moeten stellen: ' wat willen we zelf doen en wat aan de federale regering overlaten?'
Hilde Vautmans van de Open VLD, de enige vrouw in het gezelschap, drong aan op meer dialoog. Ze gaf de indruk dat de onderhandelingen Oranje Blauw niet haar voorkeur heeft. Ze kon zich moeilijk positief uiten over Leterme.
Bert Schoofs van het VB vond dat we sinds de stemming BHV in een ander land zijn wakker geworden.
Jan Vandenbussche, lijst Dedecker, zat toevallig naast de Open VLD. Hij koos voor een zeflstandig Vlaanderen in Belgïë als het kan maar anders zonder.
De enige die geen verandering nodig achtte was Hans Van De Cauter van BUB
Opvallend was dus dat de meesten een ander België nog een toekomst gaven.

Johan Sauwens van CD&V-NVA kwam even later omdat er in Brussel een extra Bureau vergadering geweest was. Zijn informatie was heet van de naald. Hij pleitte voor een goede staatshervorming ten dienste van de mensen. Goede rekeningen maken goede vrienden. Limburg heeft met het ontvangen geld bij de reconversie een bloeiend Limburg gemaakt daar waar Henegouwen er een chaos van gemaakt heeft.

Wat de onderhandelingen betreft zag hij ze als de onderhandelingen van de laatste kans. Anders zou de vraag: ' moet er nog een Belgische regering komen? ' wel eens duidelijk kunnen gesteld worden.

Het gesprek werd deskundig geleid door de hoofdredacteur van het Belang van Limburg : de heer Donckier.
Het was ongetwijfeld een initiatief dat voor herhaling vatbaar is!

Debat 2007: België Barst !