De grootste klimaatmars ooit in ons land. Dat record hebben de 65.000 deelnemers aan de klimaatmars Claim The Climatealvast op zak. Ook Dirk De Vis nam deel. “Ik ben beschaamd over de klimaatkwestie”, zegt de Hamse burgemeester, die de hand in eigen boezem steekt.

Er werd massaal gescandeerd voor een beter milieu en voor daadkrachtige beleidsmaatregelen. De organisatoren hopen dat het signaal van de klimaatbetogers niet genegeerd wordt. Ze eisen dat België op de klimaatconferentie in Polen nu echt zijn engagement toont. “België heeft nog tijd om zich toe te voegen aan de lijst van landen die zich echt engageren”, zegt Nicolas Van Nuffel. “Ons land moet eisen dat Europa zijn uitstoot met 55 procent terugdringt tegen 2030. We willen dat de federale en gewestregeringen nu echt samen werk maken van een klimaatplan rond het akkoord van Parijs en dat zonder met de vinger naar elkaar te wijzen.”

IJdele hoop, bleek gisteren al meteen. Opvallende deelnemer aan de mars was federaal minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR). Ze gaf toe dat ze meer inspanningen moet doen voor het milieu. “Maar”, zo zei ze tegen VRT, “helaas remt Vlaanderen systematisch af wanneer we de ambities willen verhogen”.

Een niet mis te verstane sneer naar de Vlaamse regering. Minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) is er niet mee gediend. “Aan zo’n doorzichtig spelletje zwartepieten doe ik niet mee”, zegt ze. “De Vlaamse regering heeft deze zomer nog een ambitieus klimaatplan goedgekeurd. We zijn benieuwd naar het federale plan.”

Schuld van de jaren zestig

Ook de Hamse burgemeester Dirk De Vis (CD&V) protesteerde mee. “Ik ben beschaamd over de klimaatkwestie”, zegt De Vis, die de hand in eigen boezem steekt. “We hebben er een potje van gemaakt. De mensen van de jaren zestig – en ik ben er daar één van – hebben er op los geleefd, zonder goed na te denken en zonder te beseffen dat we de bronnen van de aarde aan het uitputten waren”, zegt de burgervader. “De rekening zal sowieso gepresenteerd worden. Maar ondertussen blijft het zo moeilijk om mensen duidelijk te maken dat de klimatologische omstandigheden beperkingen met zich gaan meebrengen voor ons comfort en voor onze luxe.”

Bron: hbvl