De Hamse Sanaa Belghali (20), die in haar tweede jaar marketing zit aan de PXL, heeft een eigen kledinglijn op de markt gebracht. Ze droomt ervan om over tien jaar in New York hét merk te zijn voor streetwear. Ze doet ook een oproep aan alle jongeren die het willen maken in de modewereld. “Ik weet hoe moeilijk het is om zelfs iets te beginnen. Daarom wil ik mijn expertise delen”, zegt Belghali.

“Ik droom al van een eigen kledinglijn van toen ik nog een klein meisje was”, zegt Sanaa. “Vorig jaar kreeg ik plots de kans om te gaan ondernemen. Al denk ik wel dat een groot netwerk cruciaal is. Mijn broer heeft door de jaren een groot netwerk opgebouwd in de modewereld. Hij heeft voor mij contacten gelegd met grote productiehuizen in het buitenland. Mijn tantes zitten ook in de modewereld, een in Milaan en een in Hasselt. Ik ging vroeger vaak mee met hen. Zo heb ik niet alleen geleerd om te onderhandelen, maar ook om een goede verkoopprijs te bepalen.”

Unisex

De modewereld is een harde wereld vol onzekerheden. Maar dat schrikt Sanaa niet af. “Ik had mij voorgenomen om de risico’s zo klein mogelijk te houden. Zo ben ik begonnen met één trui. Daarop stond een foto van rapper 2PAC. Toen die klaar was, heb ik er tien laten produceren. En dan heb ik ze samen met mijn broer verkocht in onze vriendenkring. Die waren in een mum van tijd verkocht. Met die opbrengst heb ik dan vijftig stuks geproduceerd. Ook die waren snel de deur uit. De focus van mijn kledinglijn ligt op streetwear en unisex. Daarna volgden nog zes nieuwe ontwerpen met telkens een andere muzikant erop. Ondertussen hebben we ook trainingspakken op de markt gebracht en een limited edition van een bomberjack. En we hebben nu ook een webshop.”

Spaarcenten

Ondernemen betekent ook geld investeren in je zaak. Sanaa kreeg veel steun van haar familie. “Al mijn spaarcenten steken erin, maar ook mijn mama en familie hebben gesteund. Anders haal je het niet. En ik zag het niet zitten om meteen een lening aan te gaan als student.” In mei won ze het Bryotraject voor startups van Voka, goed voor begeleiding en 500 euro steun.

Over tien jaar hoopt Sanaa in New York zaken te doen. Binnenkort starten we met pop-ups in de Benelux, voornamelijk in de grootsteden. Ik wil het over tien jaar maken in New York. Ik wil wereldwijd hét merk worden op het vlak van streetwear”, aldus jonge onderneemster. Eind juni brengt ze een nieuwe zomercollectie op de markt.

Bron artikel en foto: Het Belang van Limburg

www.seventeenthebrand.com

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookie Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.