Nadat de toenmalige kerkfabriek in 2002 besliste om de O.L.V. Geboortekerk van Oostham grondig te restaureren, mag de huidige fiere kerkraad nu het resultaat tonen. “En dat oogt bijzonder goed”, zegt Jos Hermans, secretaris van de kerkraad. “De kerk zal nu voor lange tijd bestand zijn tegen weer en wind. Voor de inwoners van Ham en andere bezoekers is het een mooie bezienswaardigheid.” Op 8 december wordt er een viering opgedragen door de abt van Averbode.

Nadat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest, werd de kerk van Oostham weer heropgebouwd. “Dat gebeurde juist zestig jaar geleden”, weet Jos Hermans. “Na al die jaren was het gebouw ernstig aan het aftakelen. Het water sijpelde binnen door het dak, stenen vielen uit de gewelven, de ramen werden wankel en de stenen van de toren brokkelden af. Een grondige herstelling drong zich op. In 2002 werd door de kerkraad dan ook beslist, onder voorzitterschap van Leon Schoofs, om de kerk grondig te restaureren. Het studiebureau Spectrum uit Hasselt werd aangesteld om de plannen en de bestekken op te maken. Vanaf dan begon er een lange administratieve weg. De plannen werden door meerdere overheidsdiensten bekeken en uiteindelijk ook goedgekeurd.”

Sluitend financieel plan

“De juiste kostprijs van het volledige project is ons nog niet bekend”, gaat Hermans verder. “Maar het zal om en bij de 1,2 miljoen euro bedragen. Voor het als monument beschermde gedeelte kregen we hiervoor van het Vlaamse Gewest 80 procent aan subsidies, voor het niet-beschermde deel was dat 30 procent. De gemeente Ham betoelaagde zoals wettelijk voorzien 10 procent van de kosten van het beschermde deel. De kerkfabriek deed een grote inbreng door onder meer vier bouwplaatsen te verkopen, zodat met een sluitend financieel plan de aanbesteding kon gebeuren.”

De toren van de kerk van Oostham is opgetrokken in ijzerzandsteen. “Hij werd gebouwd rond 960 en is de oudste kerktoren van ons land”, aldus Hermans. “Een probleem bij de restauratie ervan was dat er moeilijk ijzerzandsteen gevonden kon worden en dat er een techniek moest worden uitgedokterd om de steen in te passen in het bestaande metselwerk. Elke steen van de toren is er immers uitgehaald en terug ingezet. Nadien werd alles ingevoegd met speciale elastische voegmortel uit Italië.”

Kerkdiensten

De werken verliepen in drie fasen. Belangrijk aandachtspunt daarbij was dat de kerkdiensten normaal konden doorgaan. In 2010 werd gestart met het dak waterdicht te maken en de waterafvoer volledig te vernieuwen. De waardevolle beelden werden beveiligd, alle leien werden vernieuwd, de ramen werden hersteld en op zolder werd er isolatie aangebracht. Binnen in de kerk werd een nieuwe vloer gelegd rond het altaar en in de sacristie werd een toilet voor andersvaliden opgericht. Ook de geluidsinstallatie werd vernieuwd en het orgel gerestaureerd. Vooral de werken aan de toren en de torenspits namen veel tijd in beslag.

Broedende zwaluwen

“Tijdens de werken werden zelfs nesten van gierzwaluwen ontdekt”, vervolgt Hermans. “Omdat de dieren aan het broeden waren, werden de werken een tijd stilgelegd. Aan het kerkgebouw hebben we voor deze gierzwaluwen nu vijftien nestkasten gehangen. Hopelijk nemen de vogels hier nu hun intrek in.”

Ondertussen is het gebouw dus klaar voor de volgende jaren. De kerk werd niet alleen aan de buitenzijde bijgewerkt en gereinigd, maar ook  de binnenzijde werd volledig geschilderd. Er rest nu alleen nog het aanbrengen van een branddetectiesysteem in de kerk. Dat zal nog dit najaar gebeuren.

Wie graag een kijkje neemt in de gerestaureerde O.L.V. Geboortekerk van Oostham is welkom op zaterdag 8 december 2018. Om 17.30 uur vindt er een viering van de restauratie plaats, gevolgd door een receptie en de nodige toespraken.

BRON: hbvl