Een huzarenstukje boven het Albertkanaal in Ham afgelopen weekend. Daar werd het stalen brugdek voor de nieuwe boogbrug in de Zwartenhoek ingevaren en geplaatst. “Als alles volgens plan verloopt, zal de nieuwe brug begin september 2019 worden geopend.”

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg van Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de regio Luik. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n 2 miljoen vrachtwagens per jaar, of elke dag 8.000 trucks minder op onze wegen. “Om de binnenvaart nog aantrekkelijker te maken, investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal en dit tot een doorvaarhoogte van 9.10 m.”, zegt Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg. “Dan kunnen schepen met vier in plaats van met drie lagen containers over het kanaal.”

September 2019

En dus moeten alle bruggen een stukje omhoog. Ook in Ham. Daar  wordt de oude brug vervangen door een hogere stalen boogbrug. “De nieuwe brug wordt ten oosten van de bestaande brug gebouwd. De bogen zullen aangebracht worden in januari. Het verkeer zal tijdens de werken via tijdelijke parallelwegen op beide oevers kunnen blijven rijden. Ondertussen wordt de aansluiting van de Staatsbaan met de nieuwe brug aangelegd. Als alles volgens plan verloopt, zal de nieuwe brug begin september 2019 worden geopend voor het verkeer. Daarna wordt de bestaande brug afgebroken.”

De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 m. Maar niet alleen in Ham moet de brug omhoog. “Inmiddels zijn 32 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 anderen in uitvoeringsfase”, zo weet ingenieur Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg.

Bron: hbvl