Op 23 december wordt het nieuwe mini-cultuurcentrum in de oude pastorie van Oostham officieel in gebruik genomen.  De vzw Rigoletto zal instaan voor het beheer van het gebouw en ook voor de verhuur van de bijhorende Annex.

Al een aantal jaar is het Hamse gemeentebestuur op zoek naar een nieuwe invulling voor de oude pastorie van Oostham. "Er werd geopperd om er een B&B in onder te brengen, maar dat voorstel heeft het niet gehaald", zegt cultuurschepen Patrick Bosmans.  "Een paar jaar geleden kwam vzw Rigoletto met het idee om er een cultuurhuis van te maken. "

Het is de bedoeling om in het gebouw concerten, tentoonstellingen en allerlei culturele activiteiten te organiseren, ook in samenwerking met andere verenigingen.  "We beschikken over een zolder die plaats biedt aan honderd personen", zegt Bart Willems van vzw Rigoletto.

Op 23 december vindt de officiële opening plaats met een kerstmarkt met optredens en een lampionnentocht voor de kinderen.  "In de tuin van de oude pastorie worden allerlei kraampjes opgesteld", aldus Willems.  "Vanaf 15u, dus na het officiële gedeelte zal iedereen een kijkje kunnen nemen in het gebouw, terwijl er allerlei optredens zullen plaatsvinden.  Je kan dan ook proeven van het programma dat we het eerste half jaar in ons kunst- en cultuurhuis willen aanbieden.  Op 31 maart zal een eerste keer een Foptocht plaatsvinden en in augustus de pastoriefeesten."

Ook voor de verhuur van de Annex van het gebouw moet je voortaan bij vzw Rigoletto zijn.  "De opbrengst is voor de vzw", zegt schepen Bosmans.  "Daarmee kunnen ze een aantal kosten dekken, want ook die zijn allemaal voor hen.  Momenteel is er een contract tot eind 2019 met vzwe Rigoletto en hopelijk kan het dan verlengd worden."

Volg alle activiteiten ook online op https://www.facebook.com/Kunst-en-Cultuurpunt-dOude-Pastorie-1816498141730926/

Bron origineel: hbvl