Het ziet ernaar uit dat het project Allerheiligenberg in Oostham meer dan een jaar vertraging gaat oplopen door bijkomende archeologische opgravingen. “Tijdens het vooronderzoek werden op het terrein een waterput van rond 1700 en een grachtenstructuur ontdekt”, zegt burgemeester Dirk De Vis (CD&V). “Het hele terrein moet nu worden afgegraven op zoek naar archeologische overblijfselen. Gevolg: 325.000 euro kosten en een jaar vertraging.” De Vis vraagt zich dan ook af of dit niet buiten alle proportie is.

In Ham moesten bij de bouw van de Monade in het centrum van Kwaadmechelen ook al bijkomende archeologische opgravingen gebeuren. “Door de samenwerking met een archeologisch onderzoeksbureau hebben we de kosten toen kunnen beperken tot zowat 50.000 euro. Bijkomend onderzoek aan de Nike-site heeft bijna 500.000 euro gekost”, zo weet De Vis. “Ik begrijp dat in steden zoals Gent en Brugge dergelijke onderzoeken nodig zijn. En ook in bijvoorbeeld Tongeren is het belangrijk dat er onderzoeken gebeuren naar de plaatselijke geschiedenis. Maar hier op de Allerheiligenberg in Ham vind ik het allemaal overdreven. Er zal inderdaad ooit wel iemand gewoond hebben op dit terrein, maar zal dit zo’n historisch belangrijke informatie opleveren?” vraagt de burgemeester zich af.

Het is de bedoeling dat de sociale bouwmaatschappij Vooruitzien CVBA een 25-tal sociale koopwoningen gaat gebouwen op het terrein. Ook de gemeente gaat er een aantal bouwgronden aanbieden en de Kantonnale Bouwmaatschappij zal er enkele appartementsblokken optrekken. Vooruitzien CVBA heeft het project in handen. “We moeten bij elk groot project een voorafgaand archeologisch onderzoek laten uitvoeren”, zegt Bert Cox van Vooruitzien CVBA. “Maar het is de eerste keer dat we zo iets strafs meemaken. Eén put en een grachtenstelsel zorgen ervoor dat het hele terrein moet worden afgegraven. We hebben nu een subsidieaanvraag ingediend voor het onderzoek. Bovendien moet er een zwaardere fundering voorzien worden omdat het hele gebied is omgewoeld. Ik vraag me dan ook af of het dat allemaal waard is.”

Woonbeleid

De Vis vraagt zich ook af wie dat allemaal gaat betalen: “Vooruitzien CVBA hoopt op subsidie, maar zal een deel van de meerkosten ook doorrekenen aan de gemeente. De wegeniswerken zijn sowieso voor de gemeente, omdat wij deze werken voor onze rekening nemen. Het gevolg van een dergelijke politiek is dat de sociale woningen veel duurder zullen worden dan vooropgesteld.”

Bron: hbvl