Radio Lorali kan dan toch in de ether blijven, nadat mediaminister Sven Gatz (Open Vld) hun frequentie-aanvraag eerder deze maand niet erkende. “Radio Benelux uit Beringen diende twee dossiers in, en kreeg twee frequenties toegewezen”, zegt Lorali-voorzitter Gilbert Ignoul (74). “Van hen krijgen we de voormalige frequentie van Radio Ham.” Benelux, Lorali en die andere lokale zender Trendy FM gaan ook meer samenwerken. “Met drie zenders, drie doelgroepen en drie frequenties zal iedereen in West- en Midden-Limburg zijn gading vinden”, zegt Marc Haselaars van Radio Benelux.

Op 28 december 1980 ging de Lummense piraatradio Atlantis – nu Lorali – voor het eerst de ether in dankzij enkele hobbyisten. Op de Willekensberg werd een antenne in een hoge boom geplaatst met een zendertje van 5 watt, en een draagbare cassettespeler met een bandje van 90 minuten. “Als vrije radio waren we te ontvangen tot ver in Nederland. Maar enkele maanden geleden werd ik in Leuven uitgenodigd voor een toespraak van minister Gatz”, zegt Ignoul. “Hij vertelde dat het radiolandschap moest veranderen. Met de lokale radio’s werd niet gecommuniceerd en op 1 december vernamen we dat we geen vergunning meer kregen. Echt schandalig.”

Maar de ‘concurrenten’ van Radio Benelux gooiden een reddingsboei toe. “Een dag later kregen we telefoon van Marc Haselaars van Radio Benelux”, zegt Ignoul. “Zij hadden twee dossiers ingediend, en beide werden goedgekeurd. Hij stelde voor dat wij de frequentie van Radio Ham overnamen, en zij zouden onze antenne in Lummen gebruiken. Zij moeten ook nieuw antennes plaatsen in Halen en Heusden-Zolder. Radio Lorali is dus gered, maar ons luisterpubliek zal wel volledig verschuiven naar Ham en omgeving. We willen proberen om ook Lummen te bereiken, maar of dat zal lukken is niet ­zeker.”

Drie doelgroepen

“Lorali kan inderdaad verderwerken onder onze overkoepelende vzw Riool”, beaamt Marc Haselaars van Radio Benelux. “Daarop zijn we ook met Trendy FM tot een samenwerking gekomen. We kunnen immers heel wat variatie bieden. Lorali richt zich voornamelijk op oudere liefhebbers van Nederlandstalige muziek, en gaat voortaan ook de leegte invullen die ontstaan is na het verdwijnen van Radio Ham. Benelux bereikt vooral de werkende 30- tot 60-jarigen en Trendy FM richt zich tot de jongere generatie. Met drie aparte radio’s, drie aparte doelgroepen en drie frequenties kan iedereen in West- en Midden-Limburg zijn gading vinden. Ook op het vlak van evenementen en regionaal nieuws zal er op korte termijn een verdere samenwerking komen.”

Non-stop

Gilbert Ignoul van Radio Lorali sukkelt al enkele maanden met zijn gezondheid, maar toch neemt hij in zijn thuisstudio in Herk-de-Stad non-stop programma’s op. “Al mijn vrije tijd gaat naar Lorali, maar mijn stem is niet meer wat ze geweest is. Januari wordt moeilijk omdat de overschakeling voor heel wat technische problemen zorgt. Maar opgeven doe ik niet. We zoeken trouwens nog nieuwe medewerkers, onder andere iemand voor sport”, besluit Ignoul.

bron: hbvl