Het gemeentebestuur van Ham, het gemeentebestuur van Tessenderlo, ondernemersclub OCTH en het bedrijf Melexis starten op 17 oktober met een Techniek- en Wetenschapsacademie (TWA) in cultuurhuis/De Griffel in Tessenderlo.

Hier kunnen kinderen van 6 tot 14 jaar na school en tijdens schoolvakanties workshops rond STEM (science, technology, engineering en mathematics) volgen. Er ligt een speciale focus op nijverheid, computer en Lego Education Studio.

Bedoeling is om kinderen te laten kennismaken met de wereld van techniek in samenwerking met de scholen, de industrie en de bedrijven. Het gemeentebestuur werkt hiervoor samen met de UCLL, die hierin al ruime ervaring heeft.

Tijdens de jaarlijkse industriereceptie groeide het idee om in Tessenderlo een STEM-academie op te richting. Het gemeentebestuur ging enthousiast aan de slag met het idee en vond UCLL als partner. Vanaf midden oktober zullen in deze academie na school en tijdens schoolvakanties workshops rond STEM (science, technology, engineering en mathematics) met speciale focus op nijverheid, computer en Lego Education Studio aangeboden worden aan kinderen van 6 tot 14 jaar. De doelstelling van de TWA is om deze kinderen te laten kennismaken met de wereld van de techniek in samenwerking met de scholen, de industrie en de bedrijven.

Françoise Chombar, CEO van Melexis, verwijst naar de klimaatsverandering als één van de uitdagingen voor de wetenschappers van morgen: “Leerlingen die een opleiding volgen in de STEM-richting zullen mee kunnen zorgen dat de klimaatverandering gestopt wordt. De bedrijven hebben nood aan zulke mensen. Dat kinderen dit al op jonge leeftijd kunnen leren in de TWA is fantastisch.” Al in september volgden kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar van de basisscholen uit Ham en Tessenderlo kennismakingslessen. Ze leerden zelf een zaklamp maken en een computerprogramma schrijven en dat vonden erg interessant.

Ben jij of wil jij geboeid worden door techniek en wetenschap? Schrijf je dan snel in voor onze naschoolse workshops!

Wanneer?

Woensdag: 14.00-16.00 uur
Zaterdag: 09.30-11.30 uur
Schoolvakanties

Wat kost het?

Je betaalt per reeks workshops (bv. computerclub, technoclub)
Kostprijs materialen hangt van workshop tot workshop af. Dit vind je terug op www.stem-academie.be.

Waar?

Cultuurhuis/De Griffel, Hulsterweg 184.
Info & inschrijven?
www.stem-academie.be