Tijdens het weekend van 1 en 2 december wordt de overkapping van de nieuwe brug in de Zwartenhoek geplaatst. Voor nieuwsgierigen wordt dat weekend speciaal een uitkijkpunt geïnstalleerd. Tegen 2 september volgend jaar zou het verkeer over de nieuwe brug moeten rijden.

De Vlaamse Waterweg is al enkele jaren bezig met de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, en nu is ook Kwaadmechelen aan de beurt. De nieuwe brug wordt stroomopwaarts naast de bestaande brug gebouwd. “Ondertussen wordt hard gewerkt aan de aanleg van een tijdelijke parallelweg op beide oevers”, zegt Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg. “De tijdelijke parallelwegen worden aangelegd met verlichting en fietspaden. Via deze wegen kan het verkeer zonder hinder over de oude brug blijven rijden. Ondertussen wordt de aansluiting gemaakt van de Rijksweg naar de nieuwe brug.”

Tijdens de plaatsing van de overkapping wordt het scheepvaartverkeer stilgelegd. “Het platform wordt in drie stukken over het water aangebracht. De stukken krijgen een plaats op tijdelijke steigers. Op het einde van de Dijkstraat komt een uitkijkpunt, zodat nieuwsgierigen het spektakel kunnen volgen. Op de oude brug wordt een scherm aangebracht, zodat er geen zicht is op de werken. Tegen 17 januari moeten de parallelwegen af zijn en moet het verkeer via deze wegen over het kanaal.

Bron hbvl