Afdeling Ham
N°201202 - 29/02/2012

Gezelligheid voorop op bestuursfeest CD&V Ham

Een laat nieuwjaarsfeest werd het op 24 februari 2012 voor het bestuur van CD&V Ham.  Dé troef van CD&V Ham is de grote bestuursgroep waar ieder zijn mening kan uiten.  Om hen te bedanken voor hun inzet organiseren we jaarlijks een gezellig etentje voor hen.  En of het lekker was!  Het eten was om duimen en vingers af te likken.

De avond zal ook de geschiedenis ingaan als deze waar onze burgemeester zijn kortste speech ooit gaf.  Verder wierp ook de voorzitter van CD&V Ham, Marc Heselmans, een blik in de nabije toekomst: er staat een sterke ploeg kandidaten klaar om samen naar de verkiezingen in oktober te trekken!

Op de website zijn al de foto's te bewonderen.

Lees meer ›

Hamse visverenigingen krijgen nieuwe schuilhut

Aan de gemeentelijke visvijver werd de laatste weken hard gewerkt aan een nieuwe schuilhut voor de lokale visverenigingen. De oude constructie deed el vele jaren dienst en was dringend aan vervanging toe. Ze werd afgebroken en op dezelfde plaats werd een nieuwe hut van 10 op 5 meter geplaatst. Deze wordt vooral gebruikt voor de stockage van visvoeder en andere materialen. Ook tijdens wedstrijden kan deze ruimte worden gebruikt. Op dit moment worden de laatste werken uitgevoerd. Tegen eind maart moet alles klaar zijn.

UNIZO-Ham overhandigt prioriteitenbundel gemeenteraadsverkiezingen 2012

UNIZO-Ham heeft woensdag 15 februari haar UNIZO-Ondernemersprioriteiten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen overhandigd aan de lokale politieke partijen in Ham.

Op de foto: voorzitter UNIZO-Ham Bart Wijckmans met de voorzitter of afgevaardigde van CD&V, N-VA, Open Vld en Vlaams Belang. Sp.a ontbreekt op de foto.

UNIZO-Ham ging na of de voorwaarden vervuld zijn om goed te kunnen ondernemen in Ham. Voor alle domeinen zoals dienstverlening, mobiliteit, veiligheid, fiscaliteit, ruimte voor ondernemers, bereikbaarheid enz. werden de prioriteiten gesteld voor het gemeentelijk economisch beleid en samengevoegd in 1 rapport. Op die manier maakt UNIZO-Ham kenbaar wat de Hamse ondernemers verwachten van het gemeentebeleid in de volgende 6 jaar.  Het rapport vind je in bijlage.

De UNIZO-prioriteitenbundel werd opgemaakt rond drie grote standpunten:  UNIZO pleit voor een ondernemersvriendelijk klimaat, een gemeente die goed in elkaar steekt en voor de opmaak van een gemeentelijk economisch beleidsplan

UNIZO-Ham  zal in de volgende zes jaar ook op gezette tijdstippen de UNIZO-prioriteiten tegen het licht houden en evalueren hoever het staat met de realisatie ervan.

Paashaas vervangt Sinterklaas op de Vijgen Na Pasen Kwis

MAjHong, wat staat voor Hamse Jongeren, heeft haar zes jarige traditie onderbroken!  Zes jaar na elkaar organiseerden ze de Sinterklaaskwis rond zes december.  Ze verhuisden al naar verschillende Hamse zalen omdat het aantal kwisploegen steeds groter werd.  In 2010 was het puzzelen om de 40 ploegen in het Kristoffelheem te krijgen.

Door omstandigheden kon eind vorig jaar de Sinterklaaskwis niet doorgaan.  Tijd voor iets nieuws, zo dachten de organisatoren, en zo werd een nieuwe kwis op een nieuwe datum gelanceerd.  Op zaterdag 21 april 2012 zetten ze de deuren open voor een superleuke kwisavond.  Om in de lijn van de feestdagen te blijven werd de nieuwe kwis  ‘Vijgen Na Pasen Kwis’ gedoopt.

Deelnemen kan met ploegen van 4 tot 6 personen.  Kostprijs bedraagt 3 euro per persoon.  Inschrijven kan door een mailtje naar vijgennapasen@hotmail.com te sturen.  Maar wees er tijdig bij want de plaatsen zijn beperkt.  De ploegen van de vorige Sinterklaaskwis beginnen zich tevens stilaan aan te melden.

De traditie wou dat Sinterklaas op de vorige kwis steeds de prijzen kwam uitdelen.  Dit jaar zal hij dus vervangen worden door de Paashaas!

Succesvolle ondernemersdrink ondanks de sneeuw

Het gemeentebestuur van Ham organiseerde dit jaar opnieuw in samenwerking met UNIZO-Ham een ondernemersdrink in het Gemeentehuis. Ondanks de plotse sneeuw waren er meer dan 100 aanwezigen. We kunnen dus zeker opnieuw van een succesvolle organisatie spreken.

Na verwelkoming door burgemeester De Vis mocht Bart Wijckmans, als voorzitter van UNIZO-Ham, de ondernemers en lokale politici toespreken. Ondanks dat 2012 zeker geen gemakkelijk jaar zal worden, kiezen de ondernemers om te blijven 'ondernemen', want zoals hij zei, "zagen en klagen maakt de zaak alleen maar erger en ondermijnt het vertrouwen, en van onze klanten nog meer." Hij vroeg dan ook dat de inzet van ondernemers en de risico's die ze nemen, wordt gehoord en beloond. Een beleid dat ondernemen steunt, waardeert en mogelijk maakt.

Vervolgens gaf Hilde Rutten, CEO van BergHOFF Belgium en winnares van de UNIZO LIVIA-Award 2011 een interessante lezing met als titel "Creatief Ondernemerschap".
Schepen Patrick Bosmans had het laatste woord met meer info over het digitaal ondernemersloket op de gemeentelijke website (ondernemersloket.ham.be) en nodigde alle aanwezigen uit voor een gezellige netwerkreceptie met bijhorende hapjes en drankjes.

Lili Grace enige Limburgse halve finalist in Humo's Rockrally

Uit de 100 kandidaten die het beste van zichzelf gaven tijdens de preselecties selecteerde de Rock Rally-jury 20 halvefinalisten. Op donderdag 1 maart in Trix in Antwerpen en op zondag 4 maart in de Vooruit in Gent kun je hen aan het werk zien.
De geselecteerden zijn: Lili Grace, Dukes, Tubelight, Float Fall, Radial Sequence, Reena Riot, The Compact Disk Dummies, Tourist, Paper Fox, Young Colour, Jane and the Wires, Chloë Carette, Nelly Ann, Nevada Fellow, Gepetto & the Wales, Bowie Peru, Dorian & the Grays, Sleeper's Reign, The Herfsts en Humble Flirt. Alle band zijn te beluisteren via de website van Humo.

Bron:http://limbolink.hbvl.be

Burgemeester Dirk De Vis wil jongeren warm maken voor politiek

Burgemeester Dirk de Vis (CD&V) bedeelt elke avond met de fiets de brochure 'Jong gespuis in het gemeentehuis' bij de jongeren aan huis. 'In de media wordt vaak gezegd dat de kloof tussen jongeren en politiek alsmaar groter wordt en dat ze de werking van de instellingen niet meer begrijpen', klinkt het bij uitgeverij Politeia. 'De Hamse burgemeester heeft besloten dit probleem aan te pakken. Alle jongeren uit zijn gemeente die bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen voor het eerst hun stem uitbrengen, krijgen een brochure in de bus, waarin naast een beschrijving van de Belgische instellingen ook de werking van de gemeente van naaldje tot draadje wordt uitgelegd in een heldere, beknopte stijl. In de brochure wordt ook aandacht besteed aan de manier waarop jongeren op het beleid kunnen wegen.

'Mondige, gemotiveerde jongeren zijn de toekomst voor mijn gemeente', zegt de burgemeester. De publicatie Jong gespuis in het gemeentehuis is het werk van Karuur, in samenwerking met VVSG en VVJ en wordt uitgegeven door Politeia.

In Ham zijn er 621 jongeren tussen 18 en 24 jaar, die voor het eerst gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. 'Je kan de jongeren uitnodigen op een infoavond, maar er komt dan geen kat opdagen', weet De Vis. 'Wie wel komt, is meestal al goed op de hoogte. Daarom gaan we nu een brochure aan huis bezorgen. We gaan ze niet bedelen via jeugdverenigingen of de scholen: we willen hen daar niet mee belasten. De leerkrachten kunnen de brochure op school gebruiken, maar je mag zeker niet aan partijpolitiek doen op school. Ik hoop dat door onze actie jongeren ook zelf zullen deelnemen aan de politiek.'

De Vis vindt de brochure 'degelijk, maar wat te uitgebreid': 42 pagina's. Hij zou het op de helft gehouden hebben. 'De titel is misschien een beetje provocerend, maar is ludiek opgevat en het moet rijmen, zeker?', merkt hij op.

De Vis is voor zover bekend de enige burgemeester die de brochure eigenhandig elke avond met de fiets aan huis gaat bedelen bij de jongeren, maar hij hoopt dat zijn idee navolging zal krijgen: 'De uitgeverij is in haar nopjes en ook de beleidsmensen die ik gesproken heb, vinden het een goed idee.'

De Vis heeft nog meer plannen. Zo zou hij graag op de nationale feestdag alle 'nieuwe Belgen' uitnodigen in het gemeentehuis. 'Onze genaturaliseerde inwoners vormen een nog moeilijkere doelgroep. Die brochure moet trouwens nog geschreven worden.'

'Jong gespuis in het gemeentehuis' is uitgegeven door Politeia. info@politeia.be

Ineos ChlorVinyls schrapt 1 baan op 6

Chemiegroep Ineos ChlorVinyls Belgium gaat herstructureren. De komende twee jaar worden 117 van de 667 banen geschrapt 'om de efficiëntie van het bedrijf te verhogen'. De vakbonden reageren verbolgen en hingen protestvlaggen uit.

Op een bijzondere ondernemingsraad ontvouwde Ineos ChlorVinyls Belgium zijn plannen om de competitiviteit in Tessenderlo met een herstructurering te verbeteren. Het bedrijf nam in juni 2011 de pvc-, chlooralkali- en de meeste organische chloorderivaten-activiteiten van Tessenderlo Group over. In de Looise vestiging werken 667mensen.

Bij de overname vorig jaar beloofde Ineos 'dat er niets zou veranderen'. Maar de gisteren aangekondigde herstructurering zet de banen van 86arbeiders en 31bedienden op de tocht.

De vakbond ABVV is 'verrast' en 'verontwaardigd' over de plannen. 'We vrezen dat de ontslagen arbeiders zullen worden vervangen door goedkopere uitzendkrachten', zegt Rob Urbain (ABVV). 'De jongste tien jaar zijn bij reorganisaties vaste contracten omgezet in tijdelijke. Het wordt onmogelijk om hier nog veilig te werken.' Urbain voorspelt een 'lange sociale strijd'.

Ook Eddy Kellens van het ACV noemt de situatie 'zeer ernstig'. 'Het bedrijf zit niet eens in moeilijkheden, maar wil gewoon efficiënter werken op kap van de werknemers.'

Het bedrijf met hoofdzetel in Zwitserland verspreidde een mededeling om de herstructurering toe te lichten. 'De activiteiten van Ineos ChlorVinyls Belgium zijn strategisch heel belangrijk om ons marktaandeel in Europa verder te vergroten', zegt sitemanager LucLeunis. 'We verwachten een consolidatie op de Europese chlooralkali- en pvc-markten. We moeten ons aanpassen om concurrentieel te blijven en de werkgelegenheid op lange termijn veilig te stellen. Ineos heeft veel ervaring in het verbeteren van de bedrijfsresultaten van overgenomen bedrijven en deed dat telkens op een sociaal verantwoorde manier', zei hij.

Na de intentieverklaring gisteren zetten de directie en personeelsafgevaardigden de consultatie- en informatieronde voort. Het bedrijf wil alle alternatieven bekijken en beslist pas dan over het aantal banen dat sneuvelt. Leunis belooft dat hij alles in het werk stelt zodat iedereen een maximale kans heeft op een (nieuwe) baan.

Vanmorgen begint een nieuwe ondernemingsraad. Vanavond bespreken de vakbonden de resultaten met hun achterban.

Helpende handen gezocht

Helpen bij de opbouw van de Waajfeesten, tappen tijdens Open Straatdag, begeleiden van sportkampen, bonnetjes verkopen bij de 3-provinciënroute, helpen bij de scholenveldloop, …. Zijn dit dingen die je graag zou doen, en heb je tijd om een handje toe te steken, dan ben jij de persoon die we zoeken!

Het gemeentebestuur stelt op dit moment een groep samen met vrijwilligers die kunnen helpen bij de organisatie van gemeentelijke activiteiten. Dit natuurlijk geheel volgens je eigen mogelijkheden.

Interesse? Neem dan even contact op met het gemeentelijke feestloket op het nummer 013 61 10 12 of via cultuur@ham.be

Schepen Luyckx verlaat de politiek

Schepen Eddy Luyckx (SP.A) neemt niet deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Hij laat de eer aan de jonge garde. Hij heeft dat laten weten aan SP.A Ham en SP.A Limburg.

Luyckx zal dan 24 jaar aan één stuk schepen zijn geweest (een Hams record), waarvan twaalf jaar eerste schepen. 'In 1989 ben ik schepen geworden, maar het begint allemaal een sleur te worden, zeker het dienstbetoon. De uitdaging is weg. Ik ga de politiek misschien toch missen, maar ik wil in schoonheid eindigen en zelf beslissen wanneer ik stop', zegt hij.

Luyckx, die volgend jaar 60 wordt, weigert de SP.A-lijst te trekken en dan 'de kiezer te bedriegen' door zijn plaats niet in te nemen.

Hij is al drie jaar op pensioen na zijn loopbaan bij de NMBS en is van plan zich in te zetten als vrijwilliger in de welzijnssector.

Hondenclub keert na 30 jaar terug naar bakermat in Genebos

De hondenclub KV Genebos keert terug naar Genebos in Ham. "We zijn 30 jaar geleden hier gestart met onze activiteiten", zegt voorzitter Guido Scheveneels. "Ondertussen zijn we door allerlei omstandigheden verhuisd naar heel wat verschillende locaties, maar uiteindelijk zijn we nu terug op onze thuisstek beland."

De laatste jaren kent iedereen de Hamse hondenschool natuurlijk van haar activiteiten aan het vroegere voetbalplein van FC Populier in Oostham. "Van oorsprong zijn we echter een vereniging uit Genebos want eind 1982 zijn we met onze vereniging begonnen in de Aubruggestraat in Genebos", zo vertelt de huidige voorzitter Scheveneels. "Uiteindelijk zijn we terecht gekomen op onze vorige locatie in Oostham waar we heel wat jaren ons onderkomen vonden. Maar blijkbaar stonden onze kantine en onze lokalen er illegaal en moesten ze verdwijnen omdat ze in natuurgebied lagen." Er werd dan ook gezocht naar een nieuwe locatie. Uiteindelijk werd gekozen voor de terreinen naast Chiro Genebos, het plein waar ooit de boogschuttersclub haar onderkomen had.

"En daar zijn we natuurlijk heel blij mee, want dan zitten we terug in Genebos waar 30 jaar geleden alles begon", zo vertelt Scheveneels nog.

In hun nieuwe gebouw komen de nodige bureaus, een kantine, een keuken, een garage om de materialen te stockeren en noem maar op. Een dergelijk lokaal is geen overbodige luxe want de club telt ongeveer 270 leden.

Iedereen die alles eens van dichterbij wil bekijken, is welkom op 1 mei. Dan houdt de club haar jaarlijkse opendeurdag waarop demonstraties te zien zullen zijn. En iedereen die de nieuwe gebouwen dan wil bewonderen, kan altijd een kijkje komen nemen.

Kindercentrum Ham volledig operationeel tegen de zomervakantie

Als alles vlot verloopt en de weergoden gooien niet meer te veel roet in het eten, is het nieuwe Hamse kindercentrum volledig operationeel tegen de zomervakantie. Dit is enkele maanden later dan gepland. Problemen bij de bouw en het barre winterweer liggen aan de basis van de vertraging.

Inschrijven kan nog.

Het nieuwe centrum is het resultaat van een samenwerking tussen het gemeentebestuur en vzw Komma. Het complex voorziet in 42 plaatsen voor de buitenschoolse kinderopvang en kan nog verder worden uitgebreid tot 50 plaatsen.

Daarnaast wordt er in het gebouw een kinderdagverblijf voorzien met 26 plaatsen, dat nog verder uitgebreid kan worden tot 39 plaatsen. “Intussen zijn al 20 kinderen ingeschreven. Het is dus nog steeds mogelijk om je kindje in te schrijven aldus schepen Danielle Biesemans.”

Alles onder één dak

In het gebouw wordt ook een multifunctionele ruimte voorzien die kan gebruikt worden voor vormingsavonden, gezamenlijke activiteiten, de opvoedingswinkel enz. “Daarnaast komt er een multifunctioneel bureel waar opvoedingsondersteunende dienstverlening zoals het project Kind in Nood haar spreekuur kan houden. Op die manier zit alle dienstverlening voor kinderen onder één dak.” Intussen werden de werkzaamheden hervat. In maart wordt ook al gestart met de buitenaanleg zodat het centrum tegen de zomervakantie volledig operationeel is.

Meer info: http://www.ham.be

Zondag op televisie: Jeroen Meus te gast in Gasthof Kwaadmechelen

Op donderdag 26 januari ontving Gasthof Kwaadmechelen niemand minder dan tv-kok Jeroen Meus. Het 'Dagelijkse Kost' -thema van de maand februari is 'eten onderweg'. Hiervoor ging het team van Jeroen Meus op zoek naar plaatsen waar mensen die hun maaltijd onderweg moeten nuttigen, terecht kunnen voor een gezonde maaltijd aan een betaalbare prijs. Zeg maar de goede dagelijkse kost!

Zij kwamen al snel uit bij Gasthof Kwaadmechelen. Een betaalbaar, nostalgisch en familiair wegrestaurant aan het op- en afrittencomplex in Kwaadmechelen. "Ook Jeroen was verbaasd van de fijne sfeer en de verscheidenheid van het cliënteel", aldus uitbater Bart Van Engeland. Deze speciale aflevering van 'dagelijkse kost' wordt uitgezonden op zondag 5 februari op 18.30 uur op één.

Schrijf je nu reeds in voor de garageverkoop 14 en 15 april 2012

Is het tijd voor de grote voorjaarskuis of heb je te veel spullen die je eigenlijk wel van de hand wil doen? Dan is de garageverkoop op 14 en 15 april misschien wel iets voor jou.  het idee is simpel.  Je bouwt je eigen garage om tot een winkeltje waarin je al je oude spullen te koop aanbiedt.  De garageverkoop vindt plaats tussen 9 en 16 uur. Inschrijven kan tot 9 maart 2012 door onderstaand inschrijvingsformulier binnen te brengen de dienst toerisme.  De deelname is gratis!