Nieuwsbrief CD&V Ham
Afdeling Ham
N°201203 - 10/04/2012

Zwerfvuilkonijn ruimt op in Ham

Tussen 9 en 16 maart worden in Ham heel wat zwerfvuilacties ondernomen. Verenigingen en scholen krijgen hierbij de hulp van het ‘Zwerfvuilkonijn’.
Een figuur die met verve wordt vertolkt door burgemeester Dirk De Vis. Ook deze week trekt hij er met zijn bakfiets op uit om, samen met de kinderen van het basisonderwijs, zoveel mogelijk afval te verzamelen. Zie je het konijn? Aarzel dan niet en help gerust een handje.

Jachtgroepen van de Wildbeheereenheid “De Grote Beek” vzw ruimden deze week zwerfvuil op. De weergoden waren hen iets minder gunstig gezind als vorig jaar, maar tussen de regeldruppels lachte de eerste loten van de meidoorn ons ontluikend toe. Dit was een uitstekend tijdstip om de jaarlijkse opruimdag te organiseren. Vele vrijwilligers ruimden meer dan alleen maar het zwerfvuil op, zodat ons en uw buitengebied er weer prachtig uitzag. Ook de het zwerfvuilkonijn verscheen ten tonele. Rond het middaguur en nadat we de afvalcontainer gevuld hadden, bleven we nog een uurtje napraten bij het nuttigen van een kleine maaltijd.
Eindnoot : Zwerf- en ander afval in het buitengebied is voor menigeen een dagelijks terugkerende ergernis. Iedereen wil in een propere omgeving wonen of recreëren, en zwerf- en ander afval bederft dat plezier. Terwijl de oplossing eigenlijk heel simpel kan zijn door met elkaar af te spreken om afval in een afvalbak te gooien of het afval naar het containerpark te brengen en natuurlijk je aan die afspraak te houden. Maar de praktijk pakt helaas vaak anders uit.

Ham fuift met herbruikbare bekers!

Via de gemeentelijke uitleendienst kunnen Hamse verenigingen aangesloten bij een adviesraad en buurtcomités sinds kort ook herbruikbare bekers ontlenen. Hiermee wil het gemeentebestuur de afvalberg tijdens fuiven en evenementen verkleinen.

Een biertje of frisdrank smaakt even goed als in een gewoon glas, de beker voelt aan als een echte pint en kan gewoon weer worden afgewassen en gevuld. Niets dan voordelen dus!

Alle materialen van de uitleendienst zijn gratis te ontlenen. Verenigingen betalen enkel een waarborg. Voor dit initiatief kon het gemeentebestuur beroep doen op middelen van het afvalpreventiefonds van Limburg.net. Zij ondersteunden de aankoop met een kleine 2000 euro.

Verbroedering tussen VriendENtaal Leopoldsburg en VriendENtaal Ham

Op 17 januari startte in Ham het initiatief VriendENtaal. Een project waarbij anderstaligen samen met  Nederlandstalige vrijwilligers Nederlands kunnen oefenen. Samen praten ze over alledaagse dingen of ze maken een leuke uitstap. Afgelopen week werd er in Ham verbroederd met de meer ervaren deelnemers van VriendENtaal Leopoldsburg. Het werd een  leuke namiddag waarbij ook al afspraken voor een volgende samenkomst werden gemaakt.  Binnenkort brengen onze deelnemers van VriendENtaal een bezoek aan de vrienden uit  Leopoldsburg. De sessie van VriendENtaal vinden in beide gemeenten plaats  op dinsdag van 13 tot 15 uur. Voor meer informatie kan je altijd terecht bij de gemeentelijke integratiediensten.

37 bijkomende serviceflats in 2013. Inschrijven kan nu al!

Op donderdag 8 maart werd langs de Speelstraat gestart met  de bouw van 37 nieuwe serviceflats. Bouwheer is Service Flat Invest. De eerste weken gaat het vooral om voorbereidende werken. Bedoeling is dat de eerste bewoners er in april 2013 hun intrek kunnen nemen.

Het OCMW heeft al jaren een lange wachtlijst van kandidaten voor een serviceflat. “Om aan de vraag te voldoen komen er nu dus 37 nieuwe eenheden bij”, aldus OCMW voorzitter Willy Bosmans. Concreet wordt er langs de Speelstraat, achter de huidige serviceflats, een woonblok van drie verdiepingen gebouwd. De nieuwe flats voldoen aan alle modern comfort. Bovendien worden er in het nieuwe complex een aantal gemeenschappelijke ruimtes voorzien zoals een zithoek en een fitness. “De nieuwe eenheden worden georiënteerd op de 25 bestaande flats, zodat er als het ware één wooncampus wordt gevormd”.

De richtprijs voor een flat werd bepaald op 22,5 euro per dag. Inschrijven kan al sinds begin maart. Iedereen kan zich kandidaat stellen. Hamse inwoners krijgen wel voorrang bij de toewijzing. Meer informatie over de voorwaarden krijg je bij het OCMW van Ham via  013 61 10 80 of ocmw@ham.be. Als alles volgens plan verloopt, zijn de flats klaar tegen 23 april 2013.

Zomerregeling recyclagepark Ham vanaf 27 maart

Vanaf dinsdag 27 maart geldt de zomerregeling op het recyclagepark in Ham. Hierdoor kan je als inwoner een uur langer terecht in het park om je afval te deponeren.

Vanaf nu tot en met 27 oktober 2012 kan je op volgende tijdstippen terecht in het park:

Dinsdag, woensdag en vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur;
Donderdag van 9 tot 13.30 uur en van 13 tot 18 uur;
Zaterdag van 9 tot 13.30 uur en van 13 tot 16 uur.

Een overzicht van de nieuwe openingstijden vind je ook in de afvalkalender, het gemeentelijk infoblad, de site van www.limburg.net, of kan je hieronder downloaden.

Hamse bib binnenkort volautomatisch

In 2011 liet het Hamse gemeentebestuur een consultancy uitvoeren over de gemeentelijke bibliotheek.  Uit de studie is gebleken dat de Hamse bib bij de kruin van de bibliotheken behoort als we gaan kijken naar vergelijkbare gemeenten.  Dit vertaalt zich in vele bezoekers en vele uitleningen.  Doch wijst de studie erop dat het bibliotheekwezen in een enorme stroomversnelling zit als we kijken naar moderniseringen.  De conclusie is dan ook dat een bib die stilstaat, achteruit gaat.  Daarom heeft het gemeentebestuur besloten om te blijven investeren in nieuwe technologieën zodat de bib mee evolueert naar de bib van de toekomst.  In 2012 heeft het bestuur besloten over te gaan naar een zelfscansysteem.  De provincie Limburg voorziet momenteel een subsidie van 18.000 euro voor gemeenten die mee instappen in dit RFID-systeem.  Daarnaast verzorgen ze begeleiding bij het selecteren van een leverancier en bij het toezicht van het installeren van het systeem.

De ontleners van de bib zullen dus vanaf dit najaar zelf hun boeken kunnen inleveren en uitlenen met de zelfscanbalie.  Beveiligingspoorten zullen erop toezien dat er geen boeken buitengaan zonder dat ze ingescand zijn.  Men kan aan deze automaten tevens zien welke boeken men nog in het bezit heeft en de mogelijkheid om deze eventueel te verlengen.  Bij dit alles hoort ook een betaalautomaat waaraan men openstaande boetes kan vereffenen en het jaarlijks lidgeld mee betalen.

De kostprijs van het totale project bedraagt 60.000 euro, waarvan dus 18.000 euro gedragen wordt door de provincie.  Het bestek voor deze opdracht is goedgekeurd op de gemeenteraad van Ham en werd daarna verstuurd naar mogelijke leveranciers.

Tijdens de zomermaanden zal de hele collectie boeken en DVD’s voorzien worden van een nieuwe elektronische tag.  Als alles vlot verloopt zullen de eerste boeken na de zomer via het nieuwe systeem uitgeleend kunnen worden.  Het spreekt voor zich dat het personeel in deze eerste maanden klaar staat om de lezers met raad en daad bij te staan bij deze nieuwe ontwikkeling.    Daarna zullen de taken van het personeel herbekeken worden.  In de toekomst zullen ze immers nog meer focussen op het begeleiden van de bibliotheekbezoekers en het organiseren van allerhande activiteiten voor jongeren en volwassenen.

Lili Grace schitterde op de finale van Rock Rally

Dienne en Nelle Bogaerts, muzikaal gefusioneerd in het eigenzinnige fenomeen Lili Grace, zorgden gisteren voor Ã©Ã©n van de hoogtepunten op de finale van Humo's Rock Rally 2012.

In een goed gevulde Ancienne Belgique, dé AB jawel, overtuigden ze vriend en vijand. Met veel zelfzekerheid en présence gingen ze op en over het voltallige publiek. Een publiek dat bij het eerste nummer nog wat onwennig en wantrouwend de 2 meiden gade sloeg, moest na het laatste nummer buigen en zich overgeven met luid applaus: straffe kost, missie geslaagd!

De eerste Hamse band ooit in de meest gerenommeerde rockwedstrijd van het land kon tevens rekenen op heel wat supporters. In de zogenaamde "Hambus" zat de harde kern, uiteraard was Sil (broer van en trouwste fan) ook weer van de partij: hij zag trots dat het goed was.

En zo werd er afgeteld naar de prijsuitreiking. Bij de kenners circuleerden volop de namen van bands die kans maakten op een podiumplaats, Lili Grace was daar bij. De jury oordeelde echter dat 3 andere - eveneens sterke - bands daar beter thuis hoorden. De Compact Disk Dummies gingen aan de haal met de overwinning dankzij een energieke electro-punkset waarbij de live-beleving de doorslag gaf.

Een rekensom leert ons dat Lili Grace zomaar even 960 bands heeft achtergelaten, een bewijs dat karaktervolle eigenwijze muziek in conflict met voorspelbaarheid een grote toekomst kan hebben.

Bron: http://www.jeugdraadham.be/

Gemeentebestuur Ham opent rouwregister

Het gemeentebestuur van Ham wil haar medeleven betuigen aan de families van de slachtoffers van het tragisch busongeluk in Zwitserland. Bij wijze van eerbetoon werden de vlaggen aan het gemeentehuis halfstok gehangen.

Op 15 maart 2012 werd in het gemeentehuis van Ham bovendien een rouwregister geopend. Hiermee willen we onze inwoners de mogelijkheid geven om hun steun te betuigen aan de getroffen families. Het rouwregister kan worden ondertekend tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.

Alle woningen krijgen uniform huisnummer

Het gemeentebestuur gaat voor iedere woning in Ham zelfklevende huisnummers kopen met het logo van de gemeente. Hiermee is een bedrag van 10.000 euro gemoeid. Deze nummers moeten op de brievenbus worden aangebracht. "We willen een uniform nummer dat voor iedereen duidelijk is. Vooral de postbodes en hulpdiensten zullen er baat bij hebben", zegt burgemeester Dirk De Vis (CD&V). Het gemeentebestuur wil ook onlogische situaties bij de huisnummering wegwerken. "We denken aan de Heppensesteenweg en de Warande en aan de Spoorwegstraat en de Populierenwijk waar de huisnummering nogal verwarrend is", aldus De Vis. Een tijd geleden wilde het gemeentebestuur dit probleem al aanpakken, samen met de invoering van nieuwe straatnamen, maar botste toen op veel weerstand. Nu wordt gefaseerd gewerkt, in overleg met de bewoners. "Na de aankoop van de uniforme huisnummers starten we met de nieuwe nummering op de Heppensesteenweg. Nadien wordt ook de nummering in andere straten bekeken. Zo komen alle even nummers aan één kant van de weg en alle oneven nummers aan de andere kant."

Raadslid Rutten (Open VLD) stelt zich vragen bij de dubbele aankondiging van gemeentelijke activiteiten. "De garageverkoop verschijnt eerst in het gemeentelijk infoblad en nadien wordt nog een aparte folder verspreid met bpost. Is dat wel nodig", zo vraagt Rutten zich af. Volgens schepen Danielle Biesemans (CD&V) is er al heel wat bespaard op communicatie nadat alles werd gecentraliseerd bij een informatieambtenaar. "Toch is het voor sommige activiteiten belangrijk dat we mensen via meerdere kanalen informeren", meent Biesemans.

Het gemeentebestuur keurde de visienota van Limburg.net goed. "Limburg.net wil tegen 2018 alle recyclageparken in Limburg en Diest uitbaten", weet Dirk De Vis. "Elke burger zal dan in gelijk welk park terechtkunnen."

Helpende handen gezocht

Helpen bij de opbouw van de Waajfeesten, tappen tijdens Open Straatdag, begeleiden van sportkampen, bonnetjes verkopen bij de 3-provinciënroute, helpen bij de scholenveldloop, …. Zijn dit dingen die je graag zou doen, en heb je tijd om een handje toe te steken, dan ben jij de persoon die we zoeken!

Het gemeentebestuur stelt op dit moment een groep samen met vrijwilligers die kunnen helpen bij de organisatie van gemeentelijke activiteiten. Dit natuurlijk geheel volgens je eigen mogelijkheden.

Interesse? Neem dan even contact op met het gemeentelijke feestloket op het nummer 013 61 10 12 of via cultuur@ham.be