Witte Lintjesactie 2008

7 november 2008

CD&V Ham organiseerde in november 2008, onder impuls van Vrouw & Maatschappij, een lanceringavond van de 'Witte Lintjes Campagne', een actie die oproept om geweld tegen vrouwen een halt toe te roepen. De campagne start op 25 november en loopt tot 6 december 2008.

In verschillende Limburgse politiezones hebben 11 tot 15% van de meldingen betrekking op intrafamiliaal geweld (IFG). Diegenen die een oproep doen voor hulp of een klacht indienen vormen slechts een minderheid. Volgens Amnesty International is in Europa partnergeweld bij vrouwen tussen de 16 en 44 jaar de 1ste doodsoorzaak. Er sterven meer vrouwen in die leeftijdsgroep door partnergeweld dan door kanker of verkeersongevallen. In België gebeurt 44% van de moorden binnen familiale kring.

De CD&V vrouwen van Ham nodigden alle verenigingen van Ham uit in het Kristoffelheem  te Oostham. Elke vereniging kon lintjes komen afhalen. De Schepen van Gelijke Kansen gaf uitleg over het doel van de campagne.

Mevrouw Isa Van Dorsselaer , auteur van het boek: “ Gebroken Prinsessen.” gaf een toelichting.

In ‘Gebroken prinsessen’ tekende Isa Van Dorsselaer de getuigenissen op van acht sterke vrouwen. Allemaal hebben ze een diploma en een goede baan. Vaak zijn ze ook niet op hun mond gevallen. En toch werden ze het slachtoffer van partnergeweld. Zoals Marianne, een therapeute die vaak in het midden van de belangstelling staat. Zij werd het sloofje van een huisdokter en verloor haar eigenwaarde. Of Nora, een kunstenares die de energie niet had om nog te schilderden. Partnergeweld is vaak een strijd om controle en dominantie. Zoals bij Lien, een academica. Haar man overheerste haar niet alleen thuis maar maakte haar ook op het werk van hem afhankelijk. Hij ging lopen met de pluimen van haar werk. En de partner van Chantal gaf haar steeds het gevoel dat ze een slechte moeder was. Tegen vrienden beweerde hij zelfs dat ze gek was.