Als dank voor de volgehouden inspanningen en begrip voor de financiële gevolgen van de coronacrisis, trekt het gemeentebestuur een aanzienlijk budget uit voor steunmaatregelen. Elke inwoners krijgt bv. een HamHelptBon t.w.v. 7,5 euro. Maar ook aan de lokale economie en de verenigingen wordt gedacht.
Het budget voor deze ondersteuning in totaliteit wordt begroot op 221 000 euro en heeft geen invloed op de verdere uitrol van het meerjarenplan 2020-2025.

HamHelptBon
Voor de inwoners werden er eerder al mondmaskers aangekocht. Daarnaast ontvangt elke inwoner in de tweede helft van juni een HamHelptBon t.w.v. 7,5 euro. Deze bon mag besteed worden bij eender welke zelfstandige ondernemer of vrije beroeper die in onze gemeente actief is en aan de actie wil deelnemen. Op deze manier willen we ook de lokale handel en horeca een hart onder de riem steken.

Als je je dan bedenkt dat er in onze gemeente naast voedings- en horecazaken ook een divers aanbod is van mode, vrijetijd, elektro en gereedschap, persoonlijke verzorging, ... dan zijn wij als gemeentebestuur overtuigd dat onze inwoners deze HamHelptBon goed zullen besteden.

Verenigingen
Daarnaast ontvangen de erkende jeugd- sport- en cultuurverenigingen 25% extra aan werkingssubsidies en worden deze werkingssubsidies versneld uitbetaald. Ook de Hamse scholen, Rode Kruis, voorzieningen voor personen met een handicap en de verenigingen van de GAW kunnen hiervan genieten. De toelage wordt automatisch verrekend bij de eerstvolgende subsidieronde.

Lokale economie
Als laatste kunnen de Hamse ondernemers, zelfstandigen en vrije beroepers een bijdrage van 150 euro ontvangen op voorwaarde dat ze kunnen aantonen dat ze tijdens de coronacrisis recht hadden op de hinderpremie, compensatiepremie of het overbruggingsrecht.

Ben je zelfstandig ondernemer en denk je hier recht op te hebben, doe je aanvraag dan via het e-formulier op www.ham.be/coronasteun.

Zelfstandig ondernemer?
Zo werkt de HamHelptBon
Elke inwoner ontving één bon van 7,5 euro.
Zij mogen deze inleveren bij een Hamse zelfstandige ondernemer of vrije beroeper naar keuze.
Je bent niet verplicht om de bon te aanvaarden.
Er moet niet op de bon worden teruggegeven.
De bonnen zijn geldig t.e.m. 31 december 2020.
Bundel alle ingeleverde bonnen.
Maak een factuur op voor het bedrag aan ontvangen bonnen.
Deze breng je, samen met de bonnen, binnen aan het onthaal van het gemeentehuis.
Bonnen inleveren kan t.e.m. 28 februari 2021.
Het gemeentebestuur betaalt de bonnen uit op het rekeningnummer vermeld op het factuur.