Het Hamse gemeentebestuur wil de volgende vijf jaar vooral inzetten op duurzaamheid en infrastructuurwerken. “Hiervoor zal 34,2 miljoen euro geïnvesteerd worden”, zo vertelt kersvers burgemeester Marc Heselmans (CD&V).

Het Hamse gemeentebestuur start dit jaar met een aantal nieuwe gezichten. Naast burgemeester Marc Heselmans deed ook Hilde Aegten (CD&V) haar intrede als schepen van infrastructuur. “Omdat we met een vernieuwde ploeg zitten, hebben we dan ook de nodige tijd genomen om een degelijk meerjarenplan uit te werken waarvan ook het financiële plaatje klopt”, legt Heselmans uit. “Zo willen we naast de investeringen ook de schulden van de gemeente de volgende vijf jaar verder afbouwen. Binnen vijf jaar zullen we nog een autofinancieringsmarge hebben van iets meer dan 1,5 miljoen. Op die manier is er indien nodig nog financiële ruimte naar de toekomst toe.”

Riolering

Een eerste groot project dat in het straatbeeld zichtbaar zal zijn, is het rioleringsproject in Wasseven, Kwamol, In de bus en in de Reitstraat. Eind dit jaar en begin volgend jaar zijn deze werken gepland. Ook voor de rioleringswerken fase 5 in Genebos zijn de budgetten al voorhanden. Hier gaat het om rioleringswerken in de Veldhovenstraat, de Kerkeneikenstraat, de Veldstraat en de Dijkstraat. Als deze werken voltooid zijn is heel Genebos van riolering voorzien. “Voor dergelijke werken is het ook altijd afwachten wanneer de nodige subsidies worden vrijgemaakt”, zegt burgemeester Heselmans. “Zo is er bijvoorbeeld de doortocht in Oostham, die pas zal aangepakt worden binnen twee à drie jaar. We willen deze werken zeker niet laten samenvallen met deze in Wasseven en Kwamol.”

Milieu

Ham gaat ook investeren in led-verlichting, zowel binnen de openbare gebouwen als aan straten en pleinen. Zonnepanelen op openbare gebouwen en groendaken moeten het milieu ten goede komen. De subsidies voor de verschillende verenigingen blijven behouden en worden elk jaar geïndexeerd. Verder worden de gemeentelijke belasting (7 procent) en de opcentiemen (819) niet verhoogd.

Kansarmoede

“We zijn er zeker van dat dit meerjarenplan een goede basis vormt voor een degelijk en financieel onderbouwd beleid” Marc Heselmans Burgemeester

Uit de omgevingsanalyse blijkt dat er in Ham net geen 10 procent van de kinderen in kansarme gezinnen opgroeien. Ook hier wil het nieuwe gemeentebestuur op inzetten door het versterken van instanties als Kind in Nood, de opvoedingswinkel en Kind en Preventie. “Niet alleen de jeugdwerker, de sociaal assistent en andere hulpverleners, maar ook de politici zelf zullen niet afwachtend werken van achter hun bureau, maar willen meer naar buiten treden om zelf de problemen te ontdekken en zelf oplossingen aan te reiken waar nodig”, zo verduidelijkt Heselmans

Personeel

Wat personeelsbeleid betreft wordt de volgende vijf jaar niet gesaneerd. Wel is het de bedoeling om, na natuurlijke afvloeiing van een paar personeelsleden, het team te versterken met een ICT- en een klimaatambtenaar.

Heselmans is blij dat hij een gezonde gemeente heeft geërfd van zijn voorganger en wil dit zeker zo houden. “We willen een gelijklopend beleid voeren”, zegt hij. “Verdere details van het meerjarenplan moeten nog worden uitgediept, maar we zijn er zeker van dat dit meerjarenplan een goede basis vormt voor een degelijk en financieel onderbouwd beleid de volgende jaren.”

Bron: Het Belang van Limburg dd 07/02/2020